رد شدن به محتوای اصلی


دیدار شماری از نمایندگان پارلمان سوئد با وزیر امور خارجه این کشور برای افزایش فشار سیاسی بر جمهوری اسلامی

 روز چهاردهم اکتبر شماری از نمایندگان پارلمان سوئد با آن لینده وزیر امور خارجه این کشور دیدار کردند و خواستار اعمال فشار سیاسی بیشتر بر جمهوری اسلامی برای رعایت حقوق و آزادیهای سیاسی و مدنی مردم ایران شدند. این دیدار به دعوت آن لینده و بدنبال انتشار نامه ای از سوی یازده نماینده مجلس سوئد در روزنامه یوتبوری‌پستن در ماه سپتامبر صورت گرفت که در آن نمایندگان خواهان فشار بیشتر به جمهوری اسلامی برای بهبود شرایط حقوق بشر در ایران شده بودند.

آزاده رجحان یکی از نمایندگان شرکت‌کننده در این دیدار به دویچه‌وله گفته است: «من بر این باورم که نه فقط دولت سوئد بلکه همه دولت‌های اتحادیه اروپا اگر در این موارد بیشتر صحبت کنند و بیشتر روی این مسائل تاکید کنند میتواند تاثیر زیادی داشته باشد

آزاده رجحان در پاسخ به این سئوال که راه‌های دیپلماتیک برای وادار کردن جمهوری اسلامی به تن دادن به اصول حقوق بشر چیست، می‌گوید: «فکر می‌کنم راه‌های دیپلماتیک را بهتر است دولت تشخیص بدهد. من در نقش نماینده پارلمان سعی می‌کنم با مطرح کردن این مسائل و اینکه در موردش بیشتر صحبت شود، تاثیرگذار باشم. به این شکل دولت هم متوجه می‌شود که علاقه زیادی برای این مسائل هست و باید توجه بیشتری به این مسائل نشان دهد. شیوه‌اش را دولت خودش حتما می‌تواند پیدا کند ولی نقش من این است که بیشتر در این مورد فعال باشم و با همکاران دیگرم سعی کنم دنبال این موضوع را بگیرم

در ماههای گذشته هئیت هایی از کمیته بین المللی علیه اعدام و کمیته مبارزه برای آزادی زندانیان سیاسی و همچنین "جمعیت پشتیبانی از مبارزات مردم ایران" در کشور سوئد با مسئولین وزارت امور خارجه سوئد چندین بار درباره شرایط حقوق بشر در ایران  دیدار و گفتگو داشته اند . در این دیدارها در ارتباط با ادامه اعدام ها و سرکوب معترضین و نقض حقوق پایه ای مردم ایران توسط جمهوری اسلامی از دولت سوئد خواسته شد که فقط به ابراز نگرانی بسنده نکند و اقدام جدی تر علیه جمهوری اسلامی در دستور کار خود قرار دهد.

ما خواهان بایکوت سیاسی جمهوری اسلامی هستیم. سالها سازش و مماشات  دول غربی با جمهوری اسلامی برای این حکومت جنایتکار حاشیه امنی بوجود آورده است تا به قتل و جنایات خود علیه مردم ایران ادامه دهد. اکنون زمان آن فرا رسیده است که جمهوری اسلامی بعنوان قاتل مردم ایران از نظر سیاسی، دیپلماتیک، ورزشی، فرهنگی و نظامی تماما تحریم شود و همه دولتها این رژیم را برای توقف اعدامها در ایران، لغو همه احکام اعدام و آزادی فوری کلیه زندانیان سیاسی و به رسمیت شناختن حقوق پایه ای مردم ایران زیر فشار قرار دهند.

 

کمیته بین المللی علیه اعدام

 ۲۶ مهر ۱۳۹۹- ۱۷ اکتبر ۲۰۲۰