رد شدن به محتوای اصلی



بعد ار قزاقستان نوبت ایران است


در قزاقستان مجازات اعدام ملغی شد!

در میان اخبار فزاینده  و نگران کننده اعدام در ایران یک خبر که مایه خوشحالی بسیاری در سطح جهان شد لغو مجازات اعدام در قزاقستان بود. قاسم جومارت توقایف، رئیس‌جمهور قزاقستان، روز شنبه ۱۳ دی‌ماه طی فرمانی مجازات اعدام را در این کشور لغو کرد.

 

قزاقستان از سال ۲۰۰۳ اجرای احکام اعدام را متوقف کرده و از سال ۲۰۰۴ حکم حبس ابد را جایگزین آن کرده بود، اما صدور احکام اعدام برای اتهاماتی نظر مشارکت در ترور تاکنون ادامه داشت. بدین ترتیب، همه کسانی که تاکنون حکم اعدام گرفته‌اند، حبس ابد خواهند داشت و از ابتدای سال جاری میلادی صدور احکام اعدام متوقف خواهد شد. نماینده دائم قزاقستان در سازمان ملل در سپتامبر پارسال پروتکل دوم میثاق بین‌المللی حقوق سیاسی و مدنی این سازمان را امضا کرد که کشورش را متعهد به لغو حکم اعدام می‌کرد.

 

لغو مجازات اعدام در قزاقستان حاصل هر فرآیندی بوده باشد ما را به دنیایی عاری از اعدام نزدیک تر می کند. متاسفانه  جمهوری اسلامی ایران بعد از چین همچنان رکورددار بیشترین میزان اعدام در جهان است. اما لغو مجازات اعدام در قزاقستان به ما اعتماد به نفس و قدرت بیشتری برای لغو این مجازات ضد انسانی در ایران خواهد داد. همه چیز شدنی است حتی اگر بند ناف یک حکومت مثل رژیم اسلامی با اعدام بسته شده باشد. اتکا ما برای لغو عملی مجازات اعدام در ایران مبارزه و اعتراض دسته جمعی و جلب حمایت جهانیان برای حمایت از این مبارزات و خواست بایکوت جهانی جمهوری اسلامی است.

 

جنبش علیه اعدام  جنبشی قوی و گسترده در ایران است. این جنبشی است که بخش وسیعی از مردم و سازمانهای سیاسی و کارگری و دانشجویی و خانواده های دادخواه به اشکال مختلف در آن سهیم هستند. دفاع از زندگی و برقراری جامعه ای بدور از خشونت و جنایت و لغو مجازات ضد انسانی اعدام و توقف فوری اعدام ها اهداف این جنبش هستند. مصاف جنبش علیه اعدام با جمهوری اسلامی در سالهای گذشته منجر به کمپین های بزرگی علیه اعدام شده و موفقیت هایی را نصیب خود ساخته است.

 

جمهوری اسلامی اکنون در عرصه جهانی بخاطر نقض سیستماتیک و گسترده حقوق و آزادیهای سیاسی و مدنی در ایران و بکار بردن شکنجه علیه مردم معترض و به قتل رساندن آنها  از همه سو تحت فشار است. صدور قطعنامه های مختلف از سوی مجامع بین المللی علیه رژیم اسلامی و محاکمه و دستگیری شماری از عوامل آن در خارج کشور به دلیل جنایت علیه بشریت و تدارک عملیات تروریستی جنبه دیگری از این فشار جهانی است. ما در آغاز راهی قرار داریم که با بسیج و تلاش بیشتر می تواند به طرد جهانی جمهوری اسلامی بیانجامد.

 

اتکا به جنبش مردمی علیه اعدام و جلب حمایت بین المللی برای بایکوت جهانی جمهوری اسلامی دو عاملی هستند که می توانند زمینه و شرایط لغو عملی مجازات اعدام در ایران را فراهم آورند. کمیته بین المللی علیه اعدام خواهان توقف فوری اجرای همه احکام اعدام  و لغو فوری همه آنها، ممانعت از صدور احکام جدید اعدام و لغو قانونی مجازات اعدام و ممنوعیت آن است. فراخوان ما این است که برای زیر فشار گذاشتن جمهوری اسلامی و متحقق ساختن این خواستها همه نیروی خود را به میدان بیاوریم.

 

 

 

کمیته بین المللی علیه اعدام

۱۴ دی ۱۳۹۹- ۳ ژانویه ۲۰۲۱