رد شدن به محتوای اصلی

جمهوری اسلامی جاوید دهقان خلد را اعدام کرد!

زندانی سیاسی جاوید دهقان خلد روز شنبه ۱۱ بهمن ۱۳۹۹  در زندان زاهدان توسط دژخیمان جمهوری اسلامی اعدام شد. این اعدام در شرایطی صورت گرفت که بسیاری از نهادهای مخالف اعدام خواهان متوقف شدن اعدام این زندانیانی سیاسی شده بودند. از جمله کمیته بین المللی علیه اعدام، سازمان عفو بین الملل و همچنین شورای حقوق بشر سازمان ملل خواستار توقف اجرای حکم اعدام جاوید دهقان خلد بودند. همچنین وکیل وی مصطفی نیلی از ثبت درخواست اعاده دادرسی خبر داده بود که با بی اعتنایی کامل جمهوری اسلامی روبرو گردید.

جمهوری اسلامی در یکماه گذشته حداقل ۱۶ زندانی را در بلوچستان بدون امکان دسترسی به وکیل و روند دادرسی عادلانه، با اتهام‌های سیاسی‌ـ‌ امنیتی، حمل مواد مخدر و قتل، اعدام کرده است. به نظر می رسد جمهوری اسلامی اعدام های دیگری از شهروندان در این استان را در دستور دارد. اکثر قریب به اتفاق مردم بلوچستان در بی حقوقی مطلق بسر می برند. بسیاری از آنها حتی شناسنامه ندارند. آنها از کمترین خدمات اولیه مثل آب، برق وگاز محروم هستند. فقر بیداد می کند و از امکانات بهداشتی حداقلی هم برخوردار نیستند. کودکان با مشکل سوء تغذیه روبرو هستند. بسیاری از مدارس این استان از کمبودهای جدی و چالش های مختلف رنج می برند و از وضعیت اسفباری برخوردار هستند.

جمهوری اسلامی به ایجاد این وضع جهنمی برای مردم اکتفا نکرده بلکه با برقراری فضای نظامی و امنیتی و اعدام می خواهد اعتراض شهروندان در بلوچستان را سرکوب کند.

کمیته بین المللی علیه اعدام نسبت به روند افزایش شمار اعدام ها در سیستان و بلوچستان و همچنین سایر نقاط ایران هشدار می دهد و توجه همه سازمانهای مدافع حقوق انسان و مخالفین اعدام در ایران و جهان را به یک اقدام هماهنگ برای متوقف کردن فوری موج گسترده اعدامها در ایران جلب می کند. جمهوری اسلامی در نگرانی از بروز اعتراضات اجتماعی وسیع و گسترده به اعدامهای بیشتر و دستگیری گسترده فعالین اجتماعی روی آورده است. کمیته بین المللی علیه اعدام همه مردم آزادیخواه را فرا می خواند که با مبارزه متحدانه این موج توحش و جنایت را درهم بکوبند و نگذارند که رژیم اسلامی به سرکوب و اعدام بیشتری بپردازد.

کمیته بین المللی علیه اعدام

۱۱ بهمن ۱۳۹۹- ۳۰ ژانویه ۲۰۲۱