رد شدن به محتوای اصلی

 

سه زندانی در زندان زاهدان اعدام شدند


بنا به گزارشات منتشر شده سحرگاه روز یکشنبه ۱۴ دی سه زندانی به نامهای حسن دهواری، الیاس قلندرزهی و امید محمودزهی در زندان زاهدان اعدام شدند. با اینکه وکیل حسن دهواری و الیاس قلندرزهی از ثبت اعاده دادرسی در دبیرخانه دیوان عالی کشور خبر داده بود ولی دستگاه آدمکشی جمهوری اسلامی هیچگونه اعتنایی به این درخواست نکرد و زندانیان محکوم به اعدام را به قتل رساند.

در هفته های گذشته جمهوری اسلامی حداقل شش زندانی را در زندان زاهدان اعدام کرده است.

اعدام جوانان استان سیستان و بلوچستان تحت عناوین مختلفی صورت می گیرد. جمهوری اسلامی از آنها بعنوان "قاچاقچی مسلح" و یا "محارب" یاد می کند. اما اینها جوانانی هستند که قبل از هر چیز قربانی تبعیض و نابرابری هستند  و از مشکلات زیادی رنج می برند. بی آبی، بی نانی، بی گازی، بیکاری و مدارس کپری، محرومیت و تبعیضات عدیده از مشکلات بیشمار آنهاست.

پاسخ این مردمان محروم اعدام و کشتن جوانهای آن نیست. پاسخ این مردم رفع تبعیض و بی عدالتی است. پاسخ این مردم فقر زدایی، آب آشامیدنی لوله کشی شده، مسکن مناسب، مبارزه با خشکسالی، تاسیس مدارس و بیمارستان و اقدامات رفاهی دیگر در جهت آسایش شهروندان است. جمهوری اسلامی نه تنها در این جهت کار نمی کند بلکه با اعدام های بیشتر صورت مسئله اصلی را پاک می کند و جواب مردم را با خشونت و بی رحمی بدهد.

کمیته بین المللی علیه اعدام ضمن محکوم کردن هر مورد اعدامی از حق حیات دفاع می کند و اعدام را جنایت سازمانیافته دولتی می داند. ما معتقدیم دولت  به جای اینکه به کشتن و قتل شهروندان بپردازد باید در قبال جان و زندگی آنها مسئول باشد و زندگی آسوده و با رفاهی را برای همگان تامین کند. کمیته بین المللی علیه اعدام همگان را به مبارزه گسترده تر برای  لغو مجازات ضد انسانی اعدام و رژیم اعدام جمهوری اسلامی  دعوت می کند.

کمیته بین المللی علیه اعدام

۱۴ دی ۱۳۹۹- ۳ ژانویه ۲۰۲۱