رد شدن به محتوای اصلی

 

چرا فرزند من را کشتید؟!


این فریاد دادخواهانه افسانه محمد تقی ریحانی مادر یاسر اکبرپور است که فرزندش به تاریخ ۲۵ اردیبهشت ۱۳۹۹ بدست نیروهای جمهوری اسلامی به قتل رسید. وی اخیرا با انتشار یک فایل صوتی که نسخه ای از آن نیز در اختیار کمیته بین المللی علیه اعدام قرار داده شده است خواستار اجرای عدالت در مورد قاتلین فرزندش شده است. این در حالیست که یک دادگاه نظامی در استان البرز قاتل یاسر اکبرپور را به شش ماه زندان محکوم کرد که او نیز با به پرداخت جریمه نقدی ناچیزی محکومیت زندان را خریده است.

عصر روز۲۵ اردیبهشت ۱۳۹۹ یاسر اکبر پور، ۲۱ ساله، با موتور سیکلت در حال برگشت به خانه بود که در کمربندی مهر شهر کرج از سوی یک ماشین شخصی مورد تعقیب قرار می گیرد. سرنشینان این خودروی شخصی که هیچ نشانی از نیروهای انتظامی بر آن دیده نمی شد، کسانی جز محمد معظمی گودرزی فرمانده انتظامی شهرستان کرج  و راننده شخصی وی استوار دوم علی محمد بابایی نبودند. یاسر اکبرپور از ترس اینکه همچون سال گذشته سارقین در کمین وی نشسته اند تا او را خفت کنند از موتورسیکلت پیاده می شود و به مزارع کشاورزی اطراف پناه می برد تا از کشاورزان کمک بگیرد. در همین حال استوار دوم علی محمد بابایی از ماشین پیاده می شود و از فاصله ۴۰ متری یاسر را مورد هدف گلوله قرار می دهد که منجر به قتل وی می شود.


این پرونده  در دادسرای نظامی استان البرز مورد رسیدگی قرار می گیرد. با اینکه  در کیفرخواست دادستانی قاتل به "تیراندازی عمدی برخلاف ضوابط و مقررات" متهم شده است اما او به قتل غیر عمد محکوم شده است. در نهایت، طبق گفته افسانه محمد تقی ریحانی مادر یاسر اکبرپور، قاتل به شش ماه زندان محکوم می شود که در ازای پرداخت یک جزای نقدی معادل یک میلیون و پانصد هزار تومان از محکومیت زندان نیز معاف می شود.

این حکم اولیه دادگاه مورد اعتراض خانواده یاسر اکبرپور است. آنها معتقدند که فرزند آنها بی گناه به قتل رسیده است. از همین رو دادخواهند و می خواهند که این قتل و جنایت لاپوشانی نشود. به گفته بستگان و نزدیکان یاسر اکبرپور او جوانی خوش قلب و مهربان بود که تا آنجا که می توانست به کودکان کار و خانواده های تنگدست کمک می کرد .

کمیته بین المللی علیه اعدام  همراهی خود را با دادخواهی خانواده یاسر اکبرپور اعلام می دارد. از نظر ما قاتل اصلی  یاسر اکبرپور نه استوار دوم علی محمد بابایی که راننده است و اجازه شلیک ندارد که محمد معظمی گودرزی فرمانده انتظامی شهرستان کرج است که به احتمال زیاد دستور شلیک به این جوان بیگناه را داده است. محمد معظمی گودرزی چهره ای آشناست که در کشتن جوانان معترض در اعتراضات آبان ۱۳۹۸ نقش مستقیم داشته است و باید به دلیل کشتن دهها انسان بی گناه و حق طلب و همچنین جوان ۲۱ یاسر اکبرپور مجازات و محاکمه شود.

ما همچنین ارجاع پرونده قتل یاسر اکبرپور به یک دادگاه نظامی را اقدامی برای لاپوشانی جرایم نیروهای انتظامی می دانیم . جوانان مردم را می کشند و آنگاه در دادگاههای کذایی،  خود را از انجام هر گونه قتل و جنایتی تبرئه می کنند. سیستم قضایی جمهوری اسلامی  یعنی همین: تبرئه آدمکشان حرفه ای و کشتن بیگناهان و به اسارات در آوردن حق خواهان.

در آخر خاطرنشان کنیم که کمیته بین المللی علیه اعدام با افشای جنایت نیروهای انتظامی جمهوری اسلامی در به قتل رساندن یاسر اکبرپور می کوشد که از تکرار چنین جنایاتی توسط رژیم اسلامی جلوگیری کند و با این حکومت نشان دهد که کشتن انسانهای بیگناه هزینه سنگینی برای آنها خواهد داشت.

کمیته بین المللی علیه اعدام

۲۱ اسفند ۱۳۹۹- ۱۱ مارس ۲۰۲