رد شدن به محتوای اصلی


 در باره ادامه کمپین دفاع از برادران افکاری

از تاریخ ۹ می  ۲۰۲۱ که کمپین دفاع از برادران افکاری از سوی سه نهاد کمیته بین المللی علیه اعدام، کمیته مبارزه برای آزادی زندانیان سیاسی و همینطور کمپین برای آزادی کارگران زندانی  اعلام موجودیت کرد،  تلاش برای آزادی وحید و حبیب افکاری شدت بیشتری یافته است. ویژه گی هر کمپینی این است که بر موضوع معینی تمرکز می کند  و توجه همگان را بدان جلب می نماید. پیام صوتی وحید افکاری از زندان که در آن گفته بود "من بیگناهم" و از مردم درخواست کمک کرده بود انگیزه ای شد تا ما بتوانیم با تمرکزی ویژه پرونده این دو برادر را در سطح جهانی مطرح کنیم و خواهان آزادی آنها شویم.

خوشبختانه این کمپین و تلاش متمرکز برای نجات برادران افکاری با استقبال خوبی از سوی مردم در ایران و جهان روبرو شد. در روز ۲۲می که ما بعنوان روز جهانی در دفاع از برادران افکاری اعلام کرده بودند در ۱۳ شهر دنیا یعنی استکهلم، لندن، کلن، فرانکفورت، مالمو، بوروس، آمستردام، اشتوتگارت، ووپرتال، هانوفر، تورنتو، ونکوور و کپنهاگ به فراخوان ما پاسخ مثبت دادند و به خیابان آمدند و علیه جمهوری اسلامی شعار سر دادند و با دادخواهی خانواده افکاری همراهی کردند و خواست آزادی وحید و حبیب افکاری و آزادی کلیه زندانیان سیاسی را سر دادند. این اعتراضات با پوشش خوب رسانه های فارسی زبان روبرو شد و در شبکه های اجتماعی انعکاس وسیع و گسترده ای داشت.

 تاکنون بسیاری از داخل و خارج کشور با ارسال پیام تصویری و صوتی با برادران افکاری اعلام همبستگی کرده و خواستار آزادی آنها شده اند. متن نامه ای که از سوی شیوا محبوبی سخنگوی کمیته مبارزه برای آزادی زندانیان سیاسی در این مورد به زبان انگلیسی نوشته شده بود به بسیاری از نهادهای حقوق بشری در دنیا و دولتها ارسال شد و از این طریق از جهانیان خواسته شد که به رفتار ضد انسانی جمهوری اسلامی با این دو زندانی سیاسی قویا اعتراض کنند.  ما حتی در آستانه اجلاس سازمان جهانی با ارسال یک نامه اعتراضی از سوی شهلا دانشفر از طرف  کمپین برای آزادی کارگران زندانی رفتار وحشیانه جمهوری اسلامی با این دو برادر را که یکی گچ کار و دیگری جوشکار است  مورد توجه قرار دادیم و گفتیم که این پرونده مشخص نیز شاهد دیگری است که چرا باید جمهوری اسلامی از مجامع جهانی و بطور مشخص سازمان جهانی کار اخراج شود.  بعلاوه در دیداری که هیئتی از کمیته بین المللی علیه اعدام مرکب از ضرغام اسدی، هرمز رها و حسن صالحی با دو تن از مسئولین وزارت امور خارجه سوئد داشتند مسئله برادران افکاری مورد توجه قرار گرفت و خواهان انجام اقداماتی از سوی آنها جهت فشار آوردن بر جمهوری اسلامی برای آزادی این دو زندانی سیاسی شدیم. بعلاوه با تلاش های پریسا پوینده مسئول کمیته مبارزه برای آزادی زندانیان سیاسی، حزب پارلمانی کارگر هلند قول مساعد داده است که وضعیت زندانیان سیاسی و حبیب و وحید افکاری را پیگیری کند. در شبکه توییتر نیز به همت همه شما و تلاشهای بی وقفه خالد ناصری از مسئولین کمیته بین المللی علیه اعدام روز ۲۱ می با اعلام یک توفان توییتری دیگر روز جهانی برادران افکاری به همه یادآوری شد و هشتگ نجات برادران افکاری به دومین ترند در میان توییت های فارسی تبدیل گردید.

سئوال این است که گامهای بعدی در کمپین دفاع از برادران افکاری چه باید باشد؟ ما می کوشیم در جبهه های مختلف مبارزه، به تلاش برای آزادی برادران افکاری ادامه دهیم. از شما می خواهیم که به انتشار ویدئو کلیپ های خود در شبکه های اجتماعی در حمایت از برادران افکاری همچنان ادامه دهید. این بسیار اهمیت دارد که نویسندگان، هنرمندان و افراد سرشناس در ایران و جهان با ارسال پیام از این کمپین و آزادی برادران افکاری حمایت کنند. ما همچنین همه احزاب و سازمانهای سیاسی مخالف جمهوری اسلامی را فرامی خوانیم که از این کمپین دفاع کنند و در فعالیتهای این کارزار فعالانه مشارکت نمایند. این کمپینی است در دفاع از زندانیان سیاسی و برقراری وسیعترین آزادیهای سیاسی در کشور و از این رو به همه تعلق دارد. از میان احزاب سیاسی تاکنون حزب کمونیست کارگری ایران و سازمان جوانان این حزب رسما از این کمپین پشتیبانی کرده اند و در اعتراض روز جهانی  ۲۲می  نیز مشارکت فعالی داشتند. ما همچنین همه کمپین ها و کارزارهای دیگر که هم اکنون حول مواردی مشابه جریان دارند را فرا می خوانیم به دفاع و پشتیبانی فعال از یکدیگر برخیزند. اینها جویبارهایی هستند که می توانند یکی شوند و در بستر واحدی با قدرت بیشتری حکومت جنایتکاران اسلامی را مورد تعرض قرار دهند. ما از خانواده افکاری درخواست داریم که قدم جلو بگذارند و از جهانیان بخواهند که پس از قتل ظالمانه نوید اجازه ندهند حبیب و وحید نیز به همان سرنوشت دچار شوند. تجربه نشان داده که حضور خانواده های زندانیان سیاسی در کمپین های مبارزاتی برای آزادی عزیزانشان اهمیتی بسزایی در پیشرفت و موفقیت این کارزارها دارد. ما از وکلای مترقی و انسان دوست می خواهیم که در زمینه حقوقی به پرونده این دو زندانی سیاسی کمک لازم را بکنند. ما در همان حال از همه می خواهیم که در اعتراضات علیه جمهوری اسلامی خواست آزادی وحید و حبیب افکاری و آزادی کلیه زندانیان سیاسی را فریاد بزنند و با برگزاری تجمع و اعتراض در مقابل درب زندانها بر این خواست پافشاری کنند. در سطح جهانی ما تلاش خواهیم کرد که با دیدار با نمایندگان دولتها، سازمان ملل، اتحادیه اروپا و سازمانهای شناخته شده مدافع حقوق بشر در سطح جهان از آنها بخواهیم که بطور متمرکز برای آزادی برادران افکاری تلاش کنند. از کاربران شبکه های اجتماعی در اینترنت می خواهیم که موضوع اسارت برادران افکاری و رفتارهای ضد انسانی جمهوری اسلامی به آنها را همچنان زنده نگه دارند و از مردم جهان به زبانهای مختلف بخواهند که به دفاع از این برادران برخیزند.

ما شک نداریم که با یک کار متحدانه و هماهنگ می توانیم قدم های موثری در جهت آزادی وحید و حبیب افکاری و همه زندانیان سیاسی برداریم. پیروزی ازآن ماست اگر متحد و همبسته در مقابل رژیم به نفس افتاده جمهوری اسلامی قد علم کنیم.

حسن صالحی- هماهنگ کننده کمپین دفاع از برادران افکاری

۲۶ می ۲۰۲۱

شماره تلفن: 0046703171102

ایمیل: hasan.salehi2000@gmail.com