رد شدن به محتوای اصلی


اطلاعیه شماره ۸  کمپین دفاع از برادران افکاری

دیدار با مقامات وزارت امور خارجه سوئد: جمهوری اسلامی را بایکوت کنید!

روز ۲۱ می هیئتی مرکب از ضرغام اسدی، هرمز رها و حسن صالحی با دو تن از مقامات مسئول وزارت امور خارجه سوئد Petra Andersson  وMartin Walentin  که مسئولیت کشورهای حوزه آفریقا و خاورمیانه را برعهده دارند دیدار و گفتگو کردند.

 در ابتدای این دیدار ضرغام اسدی ضمن تشکر از مقامات سوئدی سخنان جامع و کاملی درباره مواضع اصولی و دلایل ما مبنی بر بایکوت جمهوری اسلامی ایراد کرد. سپس این هئیت اسناد و مدارک متعددی درباره وضعیت بسیار نابسامان زندانیان سیاسی و از جمله نامه ای که کمپین ما در حمایت از برادران افکاری نوشته است، نامه کارزار دفاع از زندانیان سیاسی که بیش از ۵۰۰۰ نفر آنرا امضا کرده اند، نامه در دفاع از اسماعیل عبدی که خانواده آنها در اختیار ما گذاشته و خواسته بودند که تحویل مقامات سوئدی بدهیم، و همچنین اسناد مربوط به کمپین بایکوت جمهوری اسلامی به زبانهای انگلیسی و سوئدی را در اختیار مقامات سوئدی گذاشت.

هیئت دیدار کننده از مقامات سوئدی خواستند که این اسناد و مدارک را بدقت مطالعه کنند و مواضع و درخواستهای ما را به اطلاع شخص وزیر امور خارجه سوئد خانم " آنه لینده" برسانند. مقامات سوئدی قول دادند که در باره وضعیت زندانیان سیاسی و همچنین فعالین سیاسی و اجتماعی که توسط جمهوری اسلامی در ایران مورد پیگرد و اذیت و آزار قرار می گیرند از طریق سفارتخانه خود در ایران و همچنین اتحادیه اروپا به فشارهای خود بر جمهوری اسلامی برای رعایت حقوق شهروندان ایران ادامه دهند. هیئت ما از مقامات سوئدی درخواست کرد که عموم را از نتیجه فعالیت های خود مطلع سازند.

یکی از مواردی که در این دیدار بطور مشخص به آن اشاره شد وضعیت احمدرضا جلالی پژوهشگر ایرانی تبعه سوئد بود که به اتهام دروغین جاسوسی به اعدام محکوم شده است. مقامات سوئدی تاکید کردند که با خانواده ایشان در سوئد تماس مستقیم دارند و خدمات کنسولی لازم را در این زمینه ارائه می دهند.

از دیگر مسائلی که در این دیدار مطرح شد اقدامات اخیر تروریستی جمهوری اسلامی در خارج کشور است که منجر به دستگیری و محاکمه و صدور احکام زندان برای عوامل حکومت اسلامی منجر شده است. از جمله ما به اسدالله اسدی دیپلمات جمهوری اسلامی اشاره کردیم که به دلیل طرح ریزی یک عملیات تروریستی در دادگاهی در بلژیک به ۲۰ زندان محکوم شد. اخیرا نیز یکی از عوامل جمهوری اسلامی در دادگاهی در دانمارک به دلیل قصد ترور یکی از مخالفین جمهوری اسلامی به ۷ سال زندان محکوم گردید. در سوئد نیز در آوریل همین امسال دو نفر دستگیر شدند که قصد انجام عملیات تروریستی در سوئد را داشتند که برخی منابع گفته اند این دو تن ایرانی هستند. بحث ما با مقامات سوئدی این بود که رژیمی که در داخل کشور ۴۲ سال علیه شهروندان خود ترور را حاکم کرده است و به قتل عام و کشتار مخالفین خود دست زده است و در خارج کشور در طول همین سالها بارها به ترور مخالفین  خود و دیگر شهروندان دنیا دست زده است چگونه می تواند مورد مذاکره و معامله با شما قرار گیرد؟ غیر از این است که حتی بنا به عرف مرسوم دیپلماسی نباید به تروریستها باج داد؟ پس چرا شما به سیاست دیالوگ و گفتگو که تاکنون نتیجه ای در مهار جمهوری اسلامی نداشته است ادامه داده اید؟ مقامات سوئدی گفتند که اگر ما با جمهوری اسلامی دیالوگ نداشته باشیم چگونه می توانیم به اعمال فشار بر آنها ادامه دهیم که در پاسخ ما به آنها گفتیم نمونه رژیم آپارتاید آفریقای جنوبی که به دلیل برقراری یک سیستم ضد انسانی نژادپرستانه مورد انزوای جهانی قرار گرفت نشان می دهد که سیاست بایکوت می تواند موثر باشد. ما تاکید کردیم که جمهوری اسلامی نه فقط نماینده مردم ایران نیست بلکه قاتل مردم است و باید بایکوت شود. ما با صراحت اعلام داشتیم که تداوم حیات جمهوری اسلامی عامل بی ثباتی در ایران، منطقه و جهان است و حساب کردن بر روی رژیم اسلامی سرمایه گذاری بر یک کارت بازنده است. آینده از آن مردم ایران است. ما گفتیم اگر شما و سایر دول غربی دست از مماشات با جمهوری اسلامی بردارید مردم ایران با مبارزه و انقلاب خود در شرایط مساعدتری برای سرنگونی جمهوری اسلامی قرار خواهند گرفت. انتظار ما از شما حمایت و پشتیبانی هر چه بیشتر از مبارزات مردم ایران است.

 

کمپین دفاع از برادران افکاری:

کمیته بین المللی علیه اعدام

کمیته مبارزه برای آزادی زندانیان سیاسی

 کمپین برای آزادی کارگران زندانی

۳ خرداد ۱۴۰۰- ۲۴ می ۲۰۲۱

تلفن تماس:

شیوا محبوبی- 00447572356661

مینا احدی- 00491775692413

حسن صالحی- 0046703171102