رد شدن به محتوای اصلی

 


حیدر قربانی، زندانی سیاسی در خطر اعدام قرار دارد!

بنا به گفته حسن قربانی برادر زندانی سیاسی حیدر قربانی دادگستری کل سنندج حکم اعدام وی را جهت اجرا به اجرای احکام کامیاران ارسال کرده است. حسن قربانی برادر حیدر در این رابطه به سازمان حقوق بشری هه نگاو گفت است: " ما بر طبق ماده ۴۷۷ از دیوان عالی خواسته بودیم که حکم حیدر قربانی برخلاف شرع و برخلاف قانون صادر شده و آنها نیز پرونده وی را جهت بازبینی به دادگستری کل سنندج ارجاع داده‌اند. من روز دوشنبه ۱۸ مرداد به دادگستری کل سنندج مراجعه و آنها گفته‌اند که ما درخواست شما را رد کرده‌ایم و حکم را به اجرای احکام کامیاران ارسال کرده‌ایم."

آقای قربانی در ادامه گفت: "روز چهارشنبه ۲۰ مرداد به اجرای احکام کامیاران مراجعه و آنها نیز گفته‌اند که به زودی این حکم به زندان مرکزی سنندج ابلاغ و حکم حیدر قربانی به اجرا در خواهد آمد."

حیدر قربانی در مهر ماه ۱۳۹۵ دستگیر شد و سپس به جرم عضویت در حزب دمکرات ایران و همکاری با این حزب و معاونت در کشتن چند عضو سپاه و بسیج به اعدام محکوم شد. طبق اخبار دریافتی حیدر قربانی زیر شکنجه های شدید و وحشیانه مجبور شده است که "مسئولیت" کشته شدن افراد سپاه و بسیج را بپذیرد. وی متولد سال ۱۳۵۲ است و همسر و دو فرزند و سایر اعضای خانواده اش در نگرانی شدیدی بسر می برند.

کمیته بین المللی علیه اعدام نقشه های شوم جمهوری اسلامی برای اعدام زندانیان سیاسی را بشدت محکوم می کند و خواهان لغو فوری حکم اعدام حیدر قربانی است.

 ما همه مردم را فرا می خوانیم که نسبت به خطر اعدام قریب الوقوع حیدر قربانی یک بار دیگر به حرکت در آیند و جواب شایسته ای به حکومت بدهند. مردم کردستان چندین بار در مقابل خطر اعدام فعالین سیاسی دست به اعتصاب عمومی زده اند و بارها تجمعات اعتراضی برپا کرده اند و تعدادی از محکومین به اعدام را نجات داده اند. اینبار هم لازم است با همه قوا و از هر طریق ممکن برای نجات جان حیدر قربانی دست بکار شویم. جمهوری اسلامی اینبار باید بلندتر از همیشه فریاد و صدای اعتراض ما علیه اعدام و آدم کشی دولتی را بشنود و دست از جنایت بردارد.

کمیته بین المللی علیه اعدام

۲۱ مرداد ۱۴۰۰- ۱۲ اوت ۲۰۲۱