رد شدن به محتوای اصلی


ترس جمهوری اسلامی یکسال بعد از اعدام نوید افکاری

در اولین سالگرد اعدام نوید افکاری، روز یکشنبه ۲۱ شهریور ۱۴۰۰ برابر ۱۲ سپتامبر ۲۰۲۱جمهوری اسلامی اقدام به دستگیری برادر وی سعید افکاری کرده است. وی در ورودی شهر شیراز توسط نیروهای لباس شخصی همراه با ضرب و شتم بازداشت و به مکان نامعلومی منتقل شد. همچنین گفته می‌شود که در زمان بازداشت سعید افکاری نیروهای امنیتی اقدام به ضرب و شتم الهام افکاری، خواهر او نیز کرده‌اند. یک روز قبل از دستگیری سعید افکاری وی با انتشار توئیتی اعلام کرده بود که نیروهای امنیتی خانواده افکاری را تحت فشار قرار داده و در تلاش برای جلوگیری از برگزاری مراسم سالروز اعدام نوید افکاری هستند. در پی انتشار این توییت، حساب شخصی سعید افکاری از دسترس خارج شده است.

یکسال بعد از اعدام جنایتکارانه نوید افکاری جمهوری اسلامی چنان از نوید و خانواده وی می ترسد که حتی نمی گذارد مراسمی به یاد او برگزار شود. دو برادر نوید یعنی وحید و حبیب افکاری به اتهامات پوچ و ساختگی همچنان در زندان هستند.  جمهوری اسلامی در اولین سالگرد اعدام نوید به تبلیغات نخ نما و رسوا و وقیحانه برای موجه جلوه دادن اعدام نوید روی آورده است. پخش گزارشات کذب و اعترافاتی که به قول خود نوید زیر شکنجه های شدید از او گرفته شده بود. کسی به این تبلیغات چندش آور و بی شرمانه جمهوری اسلامی باوری ندارد. دقیقا به همان دلیل که معلوم شد اعترافات اجباری گرفته شده از مازیار ابراهیمی هیچگونه اعتباری نداشت و بعد خودشان هم قبول کردند که وی در قتل "دانشمندان هسته ای" جمهوری اسلامی هیچ نقشی نداشته است و وی را آزاد کردند.

نوید افکاری را اعدام کردند چرا که وی غمخوار مردمانش بود. می گفت نباید و نمی توان در برابر ظلم و بی عدالتی سکوت کرد. او در اعتراضات تابستان سال ۱۳۹۷ علیه فقر و بی حقوقی  در شیراز شرکت کرد. او و وحید برادرش دستگیر شدند و پس از مدتی حبیب را هم دستگیر کردند. هر سه برادر در  زندان مورد وحشیانه ترین شکنجه ها قرار گرفتند. وحید از فرط شکنجه های غیر قابل تحمل چند بار اقدام به خودکشی کرد. نوید را چنان زدند و شکنجه کردند  که به قول خودش مجبور شد در مقابل دوربین اعترافات اجباری قرار بگیرد و به چیزهایی اعتراف کند که انجام نداده بود. اما او در جریان دادگاهش و بعدا با انتشار پیامهای صوتی اش از زندان جانانه از خود به دفاع برخاست و  فراتر از آن به وکیل مدافع همه مردم ایران تبدیل شد.

نوید درست می گفت که حاکمان جنایتکار اسلامی برای انتقام از مردم بپاخاسته "برای طناب دارشان به دنبال گردنی می گشتند". اینبار قرعه به اسم نوید افتاد که با حرفهایش توحش و بی عدالتی جمهوری اسلامی را به چالش گرفته بود و برای درخواست کمک به جهانیان روی آورده بود. جهانیان به پیامهای وی پاسخ مثبت دادند و مردم و ورزشکاران از گوشه و کنار دنیا و حتی مقامات دولتهای غربی همه خواستار لغو اعدام نوید افکاری شدند.

جمهوری اسلامی با قساوت تمام نوید را در حالیکه هنوز امید به زنده ماندن داشت در صبح روز شنبه ۲۲ شهریور ۱۳۹۹در زندان عادل آباد شیراز اعدام کرد. به او و خانواده اش حتی اجازه دیدار آخر هم ندادند.

یکسال پس از قتل نوید افکاری هنوز این رژیم جنایتکار از نام نوید وحشت دارد. جمهوری اسلامی دو برادر دیگر نوید یعنی حبیب و وحید را در گروگان خود دارد و مرتبا خانواده افکاری را تحت فشار می گذارد تا دیگر اسمی از نوید نبرند. اما نوید به قهرمان مردم تبدیل شده است. او تکیه گاهش مردمی بود که این رژیم را دیگر نمی خواهند. وقتی که سخن می گفت از همین مردم حرف می زند و دغدغه اش همین مردم بود. او برای بهتر کردن زندگی خود و مردم به خیابانها رفت و به همین دلیل توسط جمهوری اسلامی کشته شد. او به قول مادرش بنا بود، کشتی گیر بود، هنرمند بود، نقاشی می کرد و خیاطی هم بلد بود و هر جا که می بود با انرژی زیادش مردم را به وجد می آورد.

 ما همراه با خانواده نوید افکاری اعلام می داریم که همه دادخواهیم. دادخواه خون نویدها، پویاها، پژمان ها، ستار بهشتی ها، غلام کشاورزها، مختاری ها و پوینده ها، رامین حسین پناهی ها و لقمان و زانیار مرادی ها، روح الله زم ها و فرزاد کمانگرها، ریحانه جباری ها و شهلا جاهدها، شرفکندی ها  و هزاران انسان دیگر هستیم که قربانی توحش رژیم اسلامی شدند.

ما خواهان آزادی فوری سعید افکاری و همچنین وحید و حبیب افکاری و کلیه زندانیان سیاسی و عقیدتی هستیم. جنبش دادخواهی ما تا روز محاکمه همه سران قاتل جمهوری اسلامی و سرنگونی این رژیم جنایتکار ادامه خواهد داشت. راهی که نوید افکاری پیمود در آبان ادامه یافت و امروز هم صدای اعتراض علیه جمهوری اسلامی در همه جا بلند است و به آبان دیگری فراخوان می دهد. آبانی که نوید دهنده آزادی و زندگی انسانی برای مردم ایران باشد.

یاد نوید افکاری همیشه عزیز و گرامی است!

کمیته بین المللی علیه اعدام

۲۱ شهریور ۱۴۰۰ -۱۲ سپتامبر ۲۰۲۱