رد شدن به محتوای اصلی

 


اطلاعیه به مناسبت دهم اکتبر روز جهانی علیه اعدام

نه به رژیم رکورددار اعدام در ایران!

در آستانه نوزدهمین سالگرد روز جهانی علیه اعدام، کمیته بین المللی علیه اعدام همگان را فرا می خواند که علیه اعدامهای گسترده در ایران و قتل و آدمکشی و شکنجه در زندانهای ایران بپاخیزند و رژیم اعدام جمهوری اسلامی را برای متوقف کردن این جنایت سازمان یافته دولتی در منگنه فشار خود قرار دهند.

اعدام قتل عمد سازمان یافته دولتی است. دولتها از طریق اعدام قدرت خود را به رخ جامعه میکشند. هر جا که اعدام برقرار است جان انسانها بی ارزش می شود و از طریق بی ارزش کردن جان انسانها قدرت حاکم می خواهد سیادت و سلطه خود را به کرسی بنشاند. جمهوری اسلامی با اعدام زاده شد و با اعدام سلطه خود را مستقر کرد. استقرار جمهوری اسلامی به معنای سلب پایه ای ترین حقوق مردم ایران بود و اعدام وسیله ای که این بی حقوقی را در خش ترین و کریه ترین شکل خود اجرایی کرده است.

اعدام در ایران صدبار جنایتکارانه تر است چون جمهوری اسلامی بیگناهان را اعدام میکند. در ایران مخالفین سیاسی اعدام می شوند. جمهوری اسلامی دستش به خون هزاران زندانیان سیاسی که در دهه شصت شمسی و صدها زندانیان سیاسی دیگر که در دهه های بعد اعدام شدند، آغشته است. جنایاتی که مصداق بارز نسل کشی، پاکسازی عقیدتی و حذف مخالفین سیاسی در ابعادی گسترده است. جنایاتی که با قتل عام مردم بیگناه توسط نازی ها در آلمان، با کُشت و کشتار دراندونزى، با نسل‌کُشى در رواندا و سرکوب خونین در شيلى قابل مقایسه است. همچنین در جمهوری اسلامی تا سالها  سکنسار زنان، یعنی فجیع ترین شکل اعدام، به جرم برقراری رابطه جنسی خارج از ازدواج متداول بود که با یک جنبش جهانی عملا متوقف شد.

  در جمهوری اسلامی بی خدایان، همجنسگرایان، زنانی که در برابر خشونت جنسی از خود دفاع می کنند، روزنامه نگاران، بهائیان که دین و باور دیگری دارند و مردم معترضی که به مخالفت علیه نظام اسلامی پرداخته اند، اعدام می شوند. اعدام در جمهوری اسلامی به معنای دشمنی با آزادیهای سیاسی و مدنی شهروندان و حقوق پایه ای آنها در برپایی اعتراض، تجمع و تحزب و تشکل یابی است. از همین رو مبارزه علیه اعدام بخشی از مبارزه مردم برای دستیابی به آزادی است.  

ائتلاف جهانی علیه مجازات اعدام روز جهانی علیه اعدام سال ۲۰۲۱ را به زنانی که اعدام شده اند، در معرض خطر محکوم شدن به اعدام قرار دارند یا محکوم به مجازات اعدام شده اند اختصاص داده استاز این نظر نیز جمهوری اسلامی کارنامه خونینی دارد. رژیم ضد زن جمهوری اسلامی تاکنون زنان زیادی از معترضین و نیروهای سیاسی مخالف  خود را به دار آویخته و همچنین  بسیاری از زنانی  که خود از قربانیان خشونت جنسیتی بوده اند را اعدام کرده است.فاطمه حقیقت پژوه، ریحانه جباری،مریم ایوبی که با حکم شنیع سنگسار اعدام شد ، سمیه شهبازی جهرویی و زهرا اسماعیلی که وی را پس از سکته قلبی به در آویختند نمونه هایی از این نوع زن کشی های جمهوری اسلامی هستند. نه فقط زنانی را که در معرض خشونت جنسی قرار گرفته اند را به دلیل دفاع از خود اعدام می کنند بلکه به هر کسی که زنان را به دلیل عدم رعایت شئون اسلامی مورد  تعرض قرار می دهد پاداش هم داده می شود.

توحش و بربریت حاکم بر ایران همواره مورد اعتراض مردم بوده است و منجر به برپایی قیام های شهری در سالهای متفاوت عمر ننگین رژیم اسلامی شده است. در این میان جنبش علیه اعدام جنبشی است که با خواستهایی نظیر "اعدام نکنید" و شعار "اعدام قتل عمد دولتی است" در همه جای ایران گسترده می شود و تاکنون نیز توانسته است جلو اعدامهایی را بگیرد و یا هر مورد اعدام را برای جمهوری اسلامی بسیار پر هزینه کند.

ما از همه مردم در ایران و جهان میخواهیم که به مناسبت روز جهانی اعدام صدای اعتراض خود را علیه رژیمی که حیاتش به اعدام گره خورده است، بلندتر کنند  و جلوی این توحش افسارگسیخته دولتی را بگیرند. شما هر جا که هستید با سازمان دادن تجمع و اعتراض، با حمایت از خانواده محکومین به اعدام، با برگزاری سمینار و جلسه، با نوشتن شعار بر در و دیوار شهر، با صدور قطعنامه و بیانیه دسته جمعی، با تهیه کلیپ و ویدئو و انتشار وسیع آن در شبکه های اجتماعی انزجار و نفرت خود را از مجازات ضد انسانی اعدام اعلام دارید و خواهان پایان دادن فوری اعدامها در ایران شوید. اگر با مبارزه و اتحاد عمومی در ایران و جهان حربه سرکوب جمهوری اسلامی که اعدام و کشتار بخش مهمی از آن بشمار می رود بی اثر و یا کم اثر شود بدون شک نشانی از جمهوری اسلامی باقی نخواهد ماند. مردم ایران تشنه سرنگونی جمهوری اسلامی هستند و با حمایت جهانی مردم جهان و به قدرت نیروی خود آماده اند که این رژیم را به زیر بکشانند و به حکومت ترور و اعدام در ایران پایان دهند.

جمهوری اسلامی باید به زیر کشیده شود تا ما از اعدام و شکنجه و ترور خلاصی یابیم. همین را باید در گرامیداشت نوزدهمین سالگرد روز جهانی علیه اعدام در همه جا فریاد زد و جهان را باید بیش از پیش به حمایت از مبارزات مردم ایران برای سرنگونی جمهوری اسلامی فراخواند. 

نه به اعدام ، نه به رژیم اعدام در ایران!

کمیته بین المللی علیه اعدام

کمیته مبارزه برای آزادی زندانیان سیاسی

کمپین برای آزادی کارگران زندانی   (FreeThemNow)

 

۷ مهر ۱۴۰۰- ۲۹ سپتامبر ۲۰۲۱