رد شدن به محتوای اصلی

 


اطلاعیه کمیته بین المللی علیه اعدام:

از زندانیان سیاسی در ایران حمایت کنید!

قتل بکتاش آبتین در زندان که به بواسطه قصور عامدانه زندانبانان جمهوری اسلامی در رسیدگی به وضع سلامتی وی اتفاق افتاد یکبار دیگر نگاه ها را متوجه وضعیت زندانیان در ایران کرده است. شرایط زندانها در ایران بطور کلی غیر انسانی  و پرمخاطره است. زندانیان سیاسی به دلیل خشم و نفرتی که جمهوری اسلامی از آنها دارد با خطرات بیشتری روبرو هستند. علاوه بر شکنجه و فشار برای درهم شکستن زندانیان سیاسی  آنها را عامدانه از خدمات درمانی مناسب و به موقع محروم می کنند تا جانشان را از دست بدهند و سپس مرگ و یا بهتر بگوئیم قتل آنها را به گردن بیماری بیاندازند. جمهوری اسلامی در هر صورت مسئول جان زندانیان است و در این زمینه باید جوابگو باشد.

 این وضعیت و قتل بکتاش آبتین شاعر و نویسنده معترض و آزادیخواه باعث اعتراض شماری از زندانیان سیاسی در زندان شده است. صدای دادخواهی از درون زندان بلندتر شده است. در خارج کشور و در کشور وین نیز همزمان با برگزاری جلسات مذاکره بر سر احیای برجام شماری از فعالین اجتماعی به اعتراضی پیوسته اند که "بری روزن" دیپلمات سابق آمریکایی از روز چهارشنبه به شکل اعتصاب غذا آغاز کرده است. "بری روزن" که چهار دهه پیش در زمان اشغال سفارت آمریکا در تهران به گروگان گرفته شد معتقد است که مسئله زندانیان سیاسی و زندانیان دوتابعیتی یک مسئله انسانی است که فراتر از سیاست و دیپلماسی قرار دارد و نمی توان بدان بی توجه بود.

 کمیته بین المللی علیه اعدام با تمام قوای خود برای آزادی فوری و بدون قید و شرط زندانیان سیاسی در ایران تلاش می کند. ما در همان حال خواهان رسیدگی فوری به وضعیت درمانی زندانیان در بند هستیم. جمهوری اسلامی موظف است بدون هیچ درنگی خدمات درمانی لازم و کافی را در اختیار اسیران در بند قرار دهد. ما خواهان آزادی فوری و بدون قید و شرط اعضای کانون نویسندگان و رفع اتهام از آنها هستیم. ما خواهان آزادی فوری و بی قید و شرط زندانیان دوتابعیتی هستیم که به بهانه های پوچ و واهی در زندانها  به گروگان گرفته شده اند. ما می خواهیم که زندانیانی که مبتلا به بیماری کووید ۱۹ هستند فورا از زندان آزاد شوند تا به معالجات خود برسند و شرایط غیر بهداشتی زندانها نیز سریعا تغییر کند.

کمیته بین المللی علیه اعدام همه مردم آزادیخواه را فرامی خواند که به اشکال مختلف در ایران و دیگر کشورهای جهان به حمایت از زندانیان سیاسی برخیزند و صدای حق خواهی آنها را هر چه پر طنین تر انعکاس دهند.

 

کمیته بین المللی علیه اعدام

۳۰ دی ۱۴۰۰-۲۰ ژانویه ۲۰۲۲