رد شدن به محتوای اصلی

 

اطلاعیه کمیته بین المللی علیه اعدام در باره

اعدام دو زندانی در مراغه

خبرگزاری هرانا از اعدام دو نفر در زندان مراغه استان آذربایجان شرقی در سحرگاه روز یکشنبه ۱۰ بهمن خبر داده و اتهام آن‌ها را «لواط به عنف» اعلام کرده است.

هرانا هویت این زندانیان را مهرداد (اکبر) کریم پور، فرزند رسول، متولد ۱۳۶۸ و فرید محمدی احراز کرده است. این زندانیان حدود ۶ سال پیش از بابت این اتهام بازداشت و از آن زمان تا لحظه اجرای حکم را در زندان سپری کردند. این دومین بار در سال جاری است که افرادی به اتهام لواط در مراغه اعدام می‌شوند.

در تیرماه امسال هم شبکه حقوق بشر ایران گزارش داده بود که حکم اعدام دو زندانی به نام‌های فرهاد نجفی، ۲۵ ساله و علی احمدی، ۲۳ ساله که از سه سال پیش به اتهام «لواط به عنف» در زندان مراغه بودند، اجرا شده است.

 جمهوری اسلامی معمولا اعدام همجنسگرایان را تحت عنوان "لواط" انجام می دهد. افراد اعدام شده در مراغه نیز به احتمال قوی همجنسگرا بوده اند. مطابق قانون مجازات اسلامی روابط جنسی همجنس‌خواهانه  بامجازات‌های شلاق و اعدام روبرو می شود. در ماده ۲۳۴ قانون مجازات اسلامی، درخصوص همجنسگرایی مردان، حد لواط برای فاعل در صورتیکه وی ازدواج کرده باشد و یا متوسل به زور و تجاوز شده باشد، اعدام است. این در حالی است که «فرد مفعول» فارغ از وضعیت تأهل محکوم به اعدام می‌گردد.

کمیته بین المللی علیه اعدام دو زندانی در مراغه را شدیدا محکوم می کند. اعدام به هر دلیل و بهانه ای یک مجازات ضد انسانی است و باید ملغی شود. ما خواستار پیگیری پرونده افراد اعدام شده در مراغه از سوی مراجع غیر حکومتی هستیم. حقیقت درباره این دو اعدامی باید روشن شود.

 

کمیته بین المللی علیه اعدام

 ۱۱ بهمن ۱۴۰۰- ۳۱ ژانویه ۲۰۲۲

تماس:

مینا احدی: 00491775692413

هرمز رها: 0046737896505

حسن صالحی0046703171102