رد شدن به محتوای اصلی

مینا احدی در باره قطعنامه پارلمان اروپا با خواست تعلیق فوری مجازات اعدام در ایران

درخواست پارلمان اروپا از جمهوری اسلامی:

فورا مجازات اعدام را تعلیق کنید و کلیه زندانیان سیاسی را آزاد سازید!

پارلمان اروپا با تصویب قطعنامه‌ای از جمهوری اسلامی خواست که مجازات اعدام در ایران را فورا به حالت تعلیق در آورد.  این قطعنامه خواهان الغای کامل مجازات اعدام در ایران است و به تعلیق درآوردن فوری مجازات اعدام را قدمی در این جهت تعریف کرده است. در این قطعنامه همچنین از رژیم اسلامی خواسته شده است که تمامی زندانیان سیاسی شامل فعالین حقوق بشر از زندان آزاد کند.

در این قطعنامه ضمن اشاره به اینکه جمهوری اسلامی ایران بیشترین آمار اعدام به نسبت جمعیت را دارد گفته شده است که اعدام ها در دوره زمامداری رئیسی افزایش چشمگیری داشته است

بنا به قطعنامه مصوب پارلمان اروپا مجازات اعدام در ایران در مورد اقلیت‌های قومی، مذهبی و دیگر اقلیت‌ها، به‌ویژه بلوچ‌ها، کردها، عرب‌ها و بهاییان و همچنین دگرباشان جنسی (ال‌جی‌بی‌تی‌کیو) به شکلی بی‌رویه اعمال می‌شود.

پارلمان اروپا همچنین از مقام‌های جمهوری اسلامی ایران خواسته است تا با اصلاح فوری ماده ۹۱ قانون مجازات اسلامی، استفاده از مجازات اعدام برای جرایم ارتکابی توسط افراد زیر ۱۸ سال در هر شرایطی و به صراحت ممنوع شود.

تصویب چنین قطعنامه با خواست فوری به تعلیق در آوردن اعدام ها در ایران و الغای کامل این مجازات ضد انسانی بدون شک یک خبر مسرت بخش  برای جنبش بزرگ علیه اعدام در ایران است. یکی از خواستهای همیشگی کمیته بین المللی علیه اعدام از دولتها و مجامع بین المللی این بوده است که با اعمال فشار بر جمهوری اسلامی این رژیم را وادار کنند تا به اعدام ها در ایران پایان دهد و این مجازات شنیع را ملغی سازد.

قطعنامه اخیر پارلمان اروپا قدمی در این جهت است که طبعا باید در عمل نیز با جدیت تمام دنبال شود. صدور چنین قطعنامه ای ماحصل تلاش بیشمار انسانهایی است که در ایران و خارج کشور برای لغو عملی مجازات ضدانسانی اعدام فعالیت داشته اند. از خانواده های محکومین به اعدام و خانواده های دادخواه گرفته تا فعالین اجتماعی و سازمانهای کارگری که با صدور بیانیه و قطعنامه به این مجازات ضد انسانی اعتراض کردند و همه شما که در شبکه های اجتماعی و یا در گردهمایی های اعتراضی با گفتن "نه به اعدام" در مقابل رژیم اعدام جمهوری اسلامی ایستادید. تداوم این تلاش ها بهترین پشتوانه برای به تعلیق در آوردن فوری اعدام در ایران و الغای کامل این مجازات ضد انسانی است.

کمیته بین المللی علیه اعدام به تک تک شما که برای لغو کامل مجازات اعدام تلاش می کنید درود می فرستد. ما شک نداریم که با این موفقیت جهانی و با اتکا به نیروی اتحاد خود و همراهی همه مردم جهان قادر خواهیم بود که به آدمکشی و اعدام در ایران پایان دهیم و با سرنگونی رژیم مرگ و اعدام جمهوری اسلامی جامعه ای فارغ از اعدام و سرکوب و شکنجه در ایران بنا نهیم.

 کمیته بین المللی علیه اعدام

۲۸ بهمن ۱۴۰۰- ۱۷ فوریه ۲۰۲۲