رد شدن به محتوای اصلی

 

 

حبیب افکاری آزاد شد!

 

حبیب افکاری برادر زنده یاد نوید افکاری که توسط جمهوری اسلامی اعدام شد روز شنبه ۱۴ اسفند ۱۴۰۰ از زندان عادل آباد شیراز آزاد گردید. آزادی وی علیرغم داشتن حکم طولانی مدت زندان باعث  مسرت نه تنها خانواده او بلکه همه مردمی که برای آزادی او نقش داشتند و بسیاری از مردم ایران شده است.

برادران افکاری در جریان اعتراضات تابستان سال ۱۳۹۷ دستگیر شدند. جرمشان در واقع این بود که به فقر و فلاکت و سرکوب معترض بودند. برادران افکاری پس از دستگیری برای اخذ اعتراف بارها مورد ضرب و شتم و شکنجه قرار گرفتند.  

جمهوری اسلامی نوید افکاری را پس از ضرب و شتم و شکنجه های وحشیانه به قتل رساند. قتل این جوان آزاده و کشتی گیر خشم و نفرت عمومی را برانگیخت. مراسم یادبود او با شعار "نوید قهرمان" با شکوه تمام برگزار گردید. نوید افکاری به قهرمان مردم و زبان گویای آنها در مقابل دژخیمان اسلامی تبدیل شد. در عرصه بین المللی نیز صدور حکم اعدام علیه نوید و سپس قتل جنایتکارانه اش اعتراضات وسیع و گسترده ای را موجب شد.

پس از کشتن بیرحمانه نوید افکاری برادران وی یعنی وحید و حبیب افکاری به زندانهای طولانی مدت و ضربات شلاق محکوم شدند. این دو برادر در سلول انفرادی در بند عبرت زندان عادل آباد شیراز به گروگان گرفته شدند. به شکایتشان مبنی بر ضرب و شتم و تهدید جانی و نقض حقوق آشکارشان در زندان ترتیب اثری داده نشد ولی همچنان پایدار و مقاوم ایستادند. پس از انتشار خبر تهدید برادران افکاری در زندان توسط عوامل حکومتی، وحید افکاری در بهار سال ۱۴۰۰ با پیامی از زندان رو به جامعه گفت من بی گناهم و از مردم طلب کمک کرد.

به درخواست وحید افکاری مردم آزادیخواه ایران و جهان و سازمانهای متعددی منجمله کمیته بین المللی علیه اعدام، کمیته مبارزه برای آزادی زندانیان سیاسی و کمپین برای آزادی کارگران زندانی پاسخ مثبت دادند و جنب و جوش برای آزادی این دو برادر شدت یافت.

کمیته بین المللی علیه اعدام ضمن ابراز خوشحالی از آزادی حبیب افکاری از همه کسانی که برای آزادی وی تلاش کردند تشکر می کند. گفته شده است که آزادی حبیب افکاری بصورت مشروط صورت گرفته است. این پوششی است که جمهوری اسلامی تحت عنوان آن می خواهد عقب نشینی خود را بپوشاند. حقیقت امر این است که اعتراض وسیع در ایران و جهان در آزادی  حبیب افکاری نقش داشته است.

مبارزه ما همچنان باید تا آزادی وحید افکاری و مختومه شدن پرونده این دو برادر ادامه پیدا کند. وحید افکاری نیز باید بدون هیچ قید و شرطی ازاد گردد و همه زندانیان سیاسی و عقیدتی  و مردم معترض که در زندان هستند باید بلافاصله آزاد شوند.

 

کمیته بین المللی علیه اعدام

۱۴ اسفند ۱۴۰۰- ۵ مارس ۲۰۲۲