رد شدن به محتوای اصلی

 

از کمپین جهانی برای نجات چهار فعال عراقی از اعدام حمایت می کنیم!

بنا به اطلاعیه سازمان لغو مجازات اعدام در عراق چهار تن از فعالین اعتراضات عراق که "انقلاب اکتبر" نام گرفته است طبق حکمی از سوی دادگاه کیفری کوت به اعدام محکوم شده اند. این حکم روز پنجشنبه ۱۰ مارس ۲۰۲۲ اعلام شد. اسامی فعالینی که به اعدام محکوم شده اند بدین قرار است: محمد عطیه حسین، عباسعلی عزیز، کاظم هادی کاظم و حسین صدام هاشم. این چهار تن متهم شده اند که در جریان اعتراضات به قطع مکرر برق یک پلیس را به قتل رسانده اند.

کمیته بین المللی علیه اعدام صدور احکام اعدام برای این چهار معترض عراقی را محکوم می کند. آنچه که به دنبال شروع اعتراضات از اکتبر سال ۲۰۱۹ ما شاهد آن بوده ایم رفتار خشونت آمیز دولت عراق با مردمی بوده است که علیه فساد و بی حقوقی و شرایط بد کار و زندگی در عراق به خیابان ها آمده اند. در جریان اعتراضات مردم عراق بیش از ۸۰۰ نفر از مردم معترض و فعالین سیاسی کشته و یا ترور و بیش از ۲۵۰۰۰ تظاهرکننده نیز زخمی شده اند. صدها نفر معترض دستگیر شده در زندانها مورد شکنجه قرار گرفته اند  و از سرنوشت شماری از آنها همچنان اطلاعی در دست نیست.

در شرایطی که هیچکدام از سرکوبگران مردم  آزادیخواه یا حق طلب عراق به جزای اعمالشان نرسیده اند، صدور حکم اعدام برای چهار معترض حتی اگر اتهام آنها در یک دادگاه صالح و در جریان یک دادرسی عادلانه اثبات شده باشد معنایی جز انتقامجویی دولت و دستگاه قضایی عراق از مردم معترض ندارد.

ما اعدام را به هر دلیل و بهانه ای یک مجازات ضد انسانی میدانیم و خواهان لغو این مجازات شنیع هستیم. ما ضمن حمایت از کمپین جهانی برای نجات این چهار فعال معترض عراقی خواهان لغو فوری احکام اعدام آنها و آزادی فوری آنها هستیم.

کمیته بین المللی علیه اعدام

۲۳ اسفند ۱۴۰۰- ۱۴ مارس ۲۰۲۲