رد شدن به محتوای اصلی

 



شنبه ۱۷ دسامبر ۲۰۲۲:

اعتراض جهانی  قدرتمند علیه اعدام و رژیم اعدام جمهوری اسلامی

شنبه های همبستگی با انقلاب ایران در روز شنبه ۱۷ دسامبر ۲۰۲۲ به یک مانیفست جهانی و قدرتمند علیه مجازات ضدانسانی اعدام و  سرکوب و اعدام معترضین در ایران تبدیل شد.

بعد از اعدام جنایتکارانه محسن شکاری و مجید رضا رهنورد  و صدور احکام  اعدام علیه دیگر معترضین در ایران، جنب و جوش عظیمی در بین ایرانیان خارج کشور شکل گرفت تا قدرت به نجات عزیزان در بند برخیزند. در روزهای گذشته مردم به خشم آمده از اعدام و ظلم و جنایت جمهوری اسلامی به اشکال مختلف با ابتکارات متعدد خیابانهای دنیا را به صدای عزیزانی تبدیل کردند که در معرض خطر اعدام قرار دارند و خواهان لغو فوری احکام اعدام و آزادی کلیه دستگیر شدگان تبدیل شدند.

برخی از شهرهایی که در آن ایرانیان و مردم آزاده در اعتراض به اعدام ها و در همراهی با انقلاب مردم ایران به خیابانها آمدند به قرار زیر هستند: واشینگتن‌دی‌سی، لس‌ آنجلس، سن خوزه، سdلیکون ولی و شیکاگو (آمریکا)، تورنتو و مونترال، کلگری، ونکوور، اتاوا و ساسکاتون (کانادا) وین (اتریش)، پاریس (فرانسه)، لندن، منچستر و بیرمنگام (بریتانیا)، پراگ (جمهوری چک)، هامبورگ، آخن، دوسلدورف، مونیخ، برلین و هایدلبرگ، فرانکفورت  و کاسل (آلمان)، ملبورن (استرالیا)، مادرید (اسپانیا)، بولونیا (ایتالیا) کپنهاگ (دانمارک)، گوتنبرگ، مالمو، هلسینگبوری، لوند و استکهلم (سوئد)، دنهاخ (هلند)، اسلو (نروژ)

دراعتراضات شنبه ۱۷ دسامبر و یا روزهای اخیر مردم علیرغم سرمای شدید با انجام راهپیمایی، برگزاری میتینگ و یا راهپیمایی در مراکز شهرها، برگزاری تحصن و تجمع اعتراضی در مقابل سفارتخانه ها و کنسولگری های جمهوری اسلامی، تحصن در مقابل ساختمان پارلمانها و یا وزارتخانه های خارجی دول غربی و یا با تشکیل زنجیرهای انسانی و انجام پرفورمنس های هنری و گرفتن مراسم های متعدد در داخل سالن یکپارچگی و اتحاد خود علیه اعدام و رژیم اعدام جمهوری اسلامی را به نمایش گذاشتند. در همین حال عده ای از سیاستمداران و نمایندگان پارلمان در کشورهای اروپایی با بر عهده کفالت سیاسی معترضین در خطر اعدام تلاشهایی برای نجات آنها آغاز کرده اند که بسیار مهم و ارزنده است.

صدها تن از اعضای تشکلهای مختلف کارگری، تشکلهای دفاع  از حقوق زنان، کانون نویسندگان، معلمان، بازنشستگان، مادران دادخواه، خانواده‌های خاوران، و همچنین هنرمندان، شاعران و دیگر فعالین اجتماعی و مدنی با انتشار بیانیه ای خواهان لغو مجازات ضد انسانی اعدام شدند. در بخشی از این بیانیه آمده است که :

"اگر شعار و نام قیامی که با خون (مهسا) ژینا امینی آغاز شد، زن زندگی آزادی است، پس باید هر چه رساتر اعلام کنیم که اعدام یک قتل عمد حکومتی است و هیچ انسانی با هیچ دلیلی نباید اعدام شود. از همین‌رو با محوریت «اتحاد و همبستگی علیه احکام ارتجاعی اعدام» از تمامی فعالین سیاسی، اجتماعی و تشکل‌های صنفی برای تشکیل کارزاری علیه اعدام، دعوت به عمل می‌آوریم‌ تا شاید اتحاد ما که سال‌ها برای زندگی مبارزه کرده‌ایم، بتواند مانع از قتل جان‌های بی‌گناه دیگری شود، چرا که این مبارزه، وظیفه‌ی ایستادگی در برابر این ظلمِ عیان را برای ما ایجاب کرده است. مجازات اعدام نه فقط برای معترضین و نیروهای سیاسی، بلکه باید به
طور کل لغو شود. ما تنها با تلاش جمعی برای «الغای اعدام» می‌توانیم «زندگی» را محقق کنیم. زندگی‌ای که یکی از ارکان اصلی قیام جاری است و‌ علیه ارتجاع، کشتار و عادی‌سازی از حربه‌ی اعدام در مقام تاکتیکی سرکوبگر علیه اعتراضات بر حق مردمی است"
.

همانطور که ما بارها گفته ایم اعدام قتل عمد دولتی است. دولتها از طریق اعدام قدرت خود را علیه جامعه به نمایش میگذارند. هر جا که اعدام برقرار است جان انسانها بی ارزش می شود و از طریق بی ارزش کردن جان انسانها قدرت حاکم می خواهد سیادت و سلطه خود را به کرسی بنشاند. اما جمهوری اسلامی با اعدام زاده شد و با اعدام سلطه خود را مستقر کرد. استقرار جمهوری اسلامی به معنای سلب پایه ای ترین حقوق مردم ایران بود و اعدام وسیله ای است که این بی حقوقی را در خشن ترین، کریه ترین و جنایتکارانه ترین شکل خود اجرایی کرده است. و اکنون اعدام در دست جمهوری اسلامی حربه ای برای سرکوب خونین انقلاب زن زندگی و آزادی است. میتوانیم و باید متحدانه به میدان بیاییم و این حربه را از دست قاتلان حاکم بگیریم.

کمیته بین المللی علیه اعدام که خود سالهاست برای لغو مجازات ضد انسانی اعدام در ایران تلاش می کند و کمپینهای متعدد بزرگ جهانی برای نجات جان محکومین به اعدام به پیش برده است با مردم بپاخاسته علیه اعدام و آدمکشی و جنایت در ایران با تمام وجود همراهی می کند. ما به همه دست اندرکاران اعتراضات اخیر که در سرمای شدید به خیابانها آمدند و صدای معترضین محکوم به اعدام بودند درود می فرستیم و دست همه این عزیزان را به گرمی می فشاریم. اتحاد مردمی علیه اعدام  و سرکوب تنها راه راه نجات عزیزان در بند و ضامن آزادی همه معترضین دستگیر شده و کلیه زندانیان سیاسی و عقیدتی است. با قدرت تمام برای برچیدن چوبه های دار و به آتش کشاندن طناب دار و حکومت اعدام به پیش!

 کمیته بین المللی علیه اعدام

۲۷ آذر ۱۴۰۱- ۱۸ دسامبر۲۰۲۲